Svar: Hjælp! Panik! Vil ikke tage flaske

8. juli 2016

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Malene

Tak for dit brev :)

Jeres dreng er nødt til at tage imod flasken, når du starter arbejde. Og vi kan jo håbe, at når mor ikke er der og duften af mors mælk ikke er til stede, at han så vil acceptere flasken... det ses nogle gange....

Men - ellers vil det være rigtig godt, at I forsøger at følge en fast plan for dagen og tilbyder flasken på faste tidspunkter. Så han vænnes til, at det er sådan rytmen er og dermed vænnes til at skulle have flasken.

Det lyder ikke til, at jeres dreng har svært ved at sutte på flasken. Han kan godt finde ud af teknikken, svøber fint om sutten og drikker også ca 50 ml - det lyder mere som om, at han ikke bryder sig om smagen af mælken...

Det er rigtig godt, at I derfor forsøger med udmalket mælk, for at se om det gør det lettere for ham at acceptere flasken. Men derudover skal I måske overveje at skifte til en anden type erstatning - I kan i første omgang forsøge med mme på brik. Det er lidt dyrere end pulvererstatning, men det giver jer mulighed for at prøve lidt forskelligt uden at alt for meget går til spilde...

Det kan også have noget med temperaturen at gøre - prøv med lidt lunere mælk eller mælk, der er lidt koldere, for at se om han så bedre kan lide det.

Og så naturligvis forsøge med en anden flaskesut - måske har han brug for en større flaskesut nu, hvor han er blevet det ældre. Måske går det lidt for langsomt, så det vil hjælpe ham med en flaskesut, hvor der er lidt flere huller eller hvor hullerne er lidt større, så mælken flyder lettere til ham.

Hvis det ikke lykkes med flasken, så må han få mme af en lille kop, et snapseglas eller lignende. Eller I kan købe 10 ml sprøjter på apoteket, trække mme op i sprøjten og give ham det i munden på denne måde, så han stadig får sin mælk. Nogle gange så vil han efter lidt tid have vænnet sig til smagen og vil så acceptere at drikke af flasken igen.

Hvis han græder i protest mod flasken, så er det svært for ham at drikke. Når han græder, så presses hans tunge op mod ganen, og så kan han ikke finde ud af at sutte på flaskesutten. Det kan ...

Annonce

... her igen hjælpe at dryppe mælk i munden på ham med en engangssprøjte - det kan også være med til at gøre, at han mærker, at han faktisk er sulten og har brug for mælken og derfor så atter tager imod flasken.

Hans mælkebehov er i 4 måneders alderen ca 140 ml pr kg han vejer. Det betyder, at hvis han vejer f.eks. 6 kg, så skal han have ca 850 ml mælk i døgnet. Det betyder, at han til hvert måltid - hvis han spiser ca 7 gange i døgnet - skal have godt 120 ml hver gang. Det kan naturligvis variere lidt efter tidspunktet på dagen, men det vil nogenlunde være behovet i hver flaske - hvis han spiser 7 gange i døgnet.

En dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske

Formiddag 9-9.30: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop. Der gives kun smagsprøver, max ½ dl..

Ammes eller flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Ammes eller flaske

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Puttes til dagens 3. lur

Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt mos, vand af kop. Der gives kun smagsprøver, max ½ dl - og dette måltid gives ofte først i 5 måneders alderen - for at sikre, at hans mave ikke stopper! :)

Ammes eller flaske og puttes til natten

Sen aften: Ammes eller flaske

Midt nat: Ammes eller flaske

Det vil være en god idé, at I forsøger at følge så fast en rytme som muligt, fordi genkendelighed giver tryghed. Derudover kan det være en god idé at forsøge med flasken f.eks. sen aften, fordi han måske vil acceptere den, hvis han er mere eller mindre sovende.

Det er vigtigt, at I ikke giver for meget skemad og at I sikrer jer, at han ikke har forstoppelse. Det kan nemlig også være forklaringen på, at han pludselig ikke vil tage imod flasken. Hvis der er "stop i maven", så forsvinder lysten til at spise. Han kan vise behov for at sutte, fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken, men han vil stoppe, når han mærker mælken ikke kan passere...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele :)

Og rigtig god sommer til jer alle tre! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder